Anggaran inflasi kos perubatan setiap tahun ialah 15% (The Star, 27 May 2007). Harga kad perubatan pun sama lah akan naik implikasi dari inflasi tersebut selain naik disebabkan umur pemohon yang makin meningkat. Dan ramai yang bertangguh untuk ambil kad perubatan dengan pelbagai sebab. Itu terpulang kepada diri masing-masing. TIGA perkara yang kita tak mampu untuk elak dalam hidup kita:

  1. Sakit
  2. Kemalangan
  3. Tua

Kalau perlukan duit untuk kos rawatan dan tak ada kad perubatan macam mana? Katakanlah anda perlukan dana sebanyak RM60,000. Jadi, saya nak kongsi sikit cara lain untuk atasi masalah ni:

  1. Kad Debit/ Akaun Simpanan - Simpan dari sekarang! Katakan anda boleh tahu bila anda akan sakit - lebih kurang 5 tahun lagi (hebat tu boleh baca masa depan). Jadi, anda perlu kumpul RM60,000 dalam masa 5 tahun. Maksudnya perlu simpan RM1,000 sebulan. Cukup 5 tahun, duit yang anda simpan hasil penat lelah kerja overtime tu LESAP!! Bijak ke tidak??
  2. Kad Kredit - Cara mudah sikit. Anda tak perlu menyimpan dari sekarang. Anda cuma perlu swipe sahaja bila-bila diperlukan. Kad kredit pon sekarang banyak yang limitnya puluh-puluh ribu. Swipe lah berapa-berapa keping yang perlu. Habis rawatan, hati dan kepala pulak sakit memikirkan hutang. Bijak ke tidak??

2015-09-22_191438

Tapi anda perlu ingat, cuma anda sahaja boleh keluarkan duit simpanan anda dan cuma anda shaja yang boleh sign kad kredit anda. Kalau dah tak sedar, siapa mampu dahulukan duit???

Kalau anda rasa kedua-dua pilihan tadi tak bijak, kenapa anda tak ambil kad perubatan? Kos rawatan anda ditanggung sehingga RM4,000,000 seumur hidup - kan 'peace of mind' kalau masuk hospital PERCUMA. Tak cukup dengan percuma, dapat duduk bilik RM500 pulak tu. Untung ambil kad perubatan kerana anda masih sihat, masih muda. Dah terlambat nanti takde agent pun yang mampu tolong. Hubungi saya di 013-9779638 untuk FREE consultation atau quotation.

Leave a Reply

Your email address will not be published.